Visselblåsare och relationsbyggare
Jesper Olsson, du är senast i raden av nyanställningar på Midcon. Vad har du tagit på dig för uppgifter och hur känns det?
Tackar som frågar. Det känns alldeles utmärkt. Jag är kundansvarig säljare med fokus på affärsområdet Mötesteknik. Det innebär att jag är Midcons ansikte utåt och kundernas främsta kontakt med oss på bolaget. Bakom mig finns dessutom ett otroligt duktigt och kunnigt team som hjälper till att hitta bra och effektiva lösningar åt våra kunder.
Vad kommer du att tillföra Midcon och Midcons kunder?
Ungdomlig entusiasm och energi – med mina 22 år är jag yngst på hela bolaget – och så tror jag att jag kan komma med en del nya tankar och idéer. Pandemin och en växande miljömedvetenhet har förändrat företagens möteskultur på många sätt. Tjänsteresorna blir färre och videokonferenserna fler. Det ställer större krav på mötesrum och konferenssalar. De måste vara utrustade med teknik som är funktionell och lätt att hantera, men samtidigt är tillförlitlig. Den ekvationen är inte alltid helt enkel att få ihop.
Hur kommer du in i det sammanhanget?
Jag är en utpräglad problemlösare som inte ger upp i första taget. När jag vet att allting är som kunden vill ha det och allt fungerar som det ska – då kan jag vara nöjd. Det betyder också att jag måste hålla koll på vad som händer i branschen. Varje år kommer det massor av nya produkter och funktioner som kan vara till nytta för våra kunder. Min uppgift är att vara lite av en vägvisare i denna djungeln.
Varför valde du att arbeta åt Midcon?
Jag gillar Midcons profil och inriktning. Och eftersom jag är en lagspelare uti fingertopparna och dessutom är bra på att bygga relationer med alla slags människor så sökte jag mig till ett lite större bolag där det händer mycket med många inblandade.
Att kunna bygga relationer är en värdefull egenskap. Var har du skaffat den?
På hockeyrinken! Jag har dömt ishockeymatcher i snart tio år och är nu linjedomare i Hockeyettan. Siktet är inställt på att så småningom utbilda mig till huvuddomare och klättra i seriesystemet. På isen lär man sig att hantera olika individer i olika situationer. Det är något en säljare har nytta av i vardagen.
Imponerande. Hinner du med något annat på fritiden?
Jodå. Lite seriespel i padel blir det. På sommaren tar jag gärna vattenskotern och gör utflykter i vår vackra skärgård tillsammans med kompisarna. Och så sjunger jag. Men bara i bilen när ingen hör.