Datorer var inget främmande för Martin Strandberg när han och kollegan drog igång fastighetsförvaltningsbolaget Samfast i Karlskrona år 1991. Redan då var det något av en självklarhet för dem att bokföringen och hyresredovisningssystemet skulle skötas på dator. Men det var inte den förhärskande inställningen i branschen, knappt ens på betydligt större företag.
Samfast förvaltar i nuläget ett trettiotal fastigheter, varav cirka 60 procent utgörs av kommersiella lokaler och resterande 40 procent är privatbostäder. Hela beståndet är, med ett undantag, beläget i Karlskrona. Det är en medveten strategi, framhåller Martin, eftersom en lokal närvaro underlättar för en god och effektiv förvaltning. ”Är vi nära kunden kan vi ge snabbare och bättre service. Närheten är också en förutsättning för att vi ska kunna ha bra kännedom om hyresmarknaden och bra koll på lokala leverantörer”, noterar han.
Förfinat och förbättrat
Bolaget använder än idag de ursprungliga programmen för både bokföring och hyresredovisning. ”Men genom åren har programmen givetvis byggts ut, förfinats och förbättrats”, berättar Martin. Detsamma kan numera även sägas om företagets hela IT-miljö.
”Länge sköttes all service och support av våra datorer och system av en ensamföretagare”, berättar Martin. Mycket stöd och underhåll blev därför bara av ”i mån av tid”. Det var inte hållbart i längden. ”Häromåret insåg vi att vi behöver en mer professionell hantering av vår IT”, konstaterar han.
Uppdraget att skapa en modern IT-miljö gick till Midcon.
Vad kan man mer begära?
”Vi tog fram en lösning med moderna IT-tjänster, med fokus på skalbarhet, enkelhet och säkerhet”, förklarar Linus Svensson, säljare på Midcon. Praktiskt innebär det att lagring och programvaror har flyttat in till Midcons säkerhetsklassade datacenter, vilket är både mer ekonomiskt och säkrare än om Samfast skulle fortsätta att se efter och sköta egna servrar. Dessutom är lösningen enkelt skalbar allteftersom behovet av lagringsutrymme blir större eller mindre”, fortsätter han.
Datorer och servrar övervakas på ett modernt sätt via en agent som heter Midcon Online, vilket sparar både tid och pengar. Linus förklarar att Midcon Online gör en del av arbetet som en tekniker annars hade behövt utföra på plats hos kund. Agenten jobbar dessutom proaktivt med att förhindra problem dygnet runt och kan automatiskt utföra åtgärder på varningar. Det är teknik i framkant och mycket effektivt.
Service och support ingår givetvis. ”Sedan Midcon tog över har allt som rör IT blivit mycket enklare för oss”, säger Martin. Det rullar på och vi kan sömlöst bygga ut våra system när det behövs. Och i takt med att förtroendet för Midcon vuxit, så har vi också låtit dem ta över ansvaret för skrivare och skrivarservice.”
”Enkelt, tryggt och effektivt. Vad mer kan man begära”, sammanfattar Martin Strandberg på Samfast.