Rekord i antal tecknade IT-tjänsteavtal!
Diagrammet här nedanför visar antalet tecknade och startade IT-tjänsteavtal per år. Varje avtal har föregåtts av en process som lett till förtroendet att ta hand om delar av eller hela IT-miljön hos ett företag. Vi är ödmjukt stolta över denna utveckling. Under 2024 har vi tecknat och startat 195 avtal!
IT-tjänsteområdet hos Midcon, där kunder finner tjänster inom produktivitet, drift, kommunikation och säkerhet växte under 2024 med drygt 15% jämfört mot 2023.
Alla delar i bolaget har klarat tillväxten på ett mycket bra sätt. Vi är väl riggade för att fortsätta tillväxtresan under 2025.
Vi har gjort mer än att bara växa IT-tjänsteområdet. Följ med på Midcons resa under 2024!
Vi inledde året med Midcon Konfererar. Där arbetade vi bland annat med vår organisation, vilka förmåner vi har, vilka vi uppskattar mest respektive minst och vilka vi gärna ser framåt. Vi synade vilka speciella styrkor vi har och hur vi kan få ut mer av varandra. Midcon består av cirka 40 medarbetare. Medarbetarna är Midcon och det är viktigt att vi tillsammans trivs i laget och har en vinnande kultur. En rolig och givande träff som avslutades med ”tjo och tjim” 😊
I början av året besökte vi vår nya partner SHARP. Ett härligt gäng med högt affärsmannaskap och vasst erbjudande. SHARP utgör tillsammans med Ricoh två viktiga partner till Midcons dokumenterbjudande. Att ha två partner är ett strategiskt val som säkrar bästa möjliga kunderbjudande i alla lägen. Dokumentområdet har haft en mycket bra utveckling under året. Det visar att Dokumentområdet har förmågan att vara relevant i en digital värld. Enheterna blir mer tydligt kopplade till digitala dokumentarkiv, exempelvis Microsoft Sharepoint. Som den integratör Midcon är passar utvecklingen oss väl. Kunderna letar efter en helhet och inte bara en ”burkleverantör”. Midcon skapar den helheten och vi har under året känt att vi är mycket rätt positionerade för framtiden inom Dokumentområdet.
Affärsområdet Mötesteknik har numera färdiga paketlösningar i tre olika teknikspår. Med fast månadskostnader har vi gjort det enklare och tryggare att köpa modern mötesteknik. Med egen personal och partners är numera Sverige vårt arbetsfält. Vi vill och kan växa med kunderna! Vi märker att företagen i större utsträckning är tillbaka på kontoren. Väl på kontoren inser man allt som oftast att tekniken pre-pandemin inte längre håller måttet för moderna möten. Företagen har en investeringsskuld att hantera och vi är väl positionerade för att leverera tids- och kostnadsbesparande mötesteknik.
Säljteamet i Midcon har under året träffats ett antal gånger. Man har arbetat med ”Vårt sätt att sälja” där vi gjort mängder med interna överenskommelser som totalt säkrar ett gemensamt arbetssätt. Att träffa oss i Jönköping ska innebära samma upplevelse som att träffa oss i Karlshamn. Vi har samma arbetsmetodik när vi gör behovsanalyser och tar fram lösningsförslag. Det har varit en väldigt viktig process för det fortsatta byggandet av Midcon.
Under året tittade vi åter på att genomföra fler förvärv. Inget gick i år vidare hela vägen. Vi är angelägna om att växa både organiskt och ta en aktiv roll in den konsolideringsprocess som branschen genomgår. Vår ambition är hög: Att vara ett självklart förstahandsval för små och medelstora företag i befintliga och tillkommande regioner i Sverige. Radarn för förvärv är fortsatt aktiv, låt oss se vad 2025 kan ge!
Vi har under året intensifierat arbetet med marknadsföringen av Midcon och erbjudandet. Vi tagit in all planering och stora delar av utförande internt i bolaget genom rekrytering av Thuva Appelqvist som marknadsansvarig. Det mer intensiva marknadsföringsarbetet har gett tydliga resultat, till exempel kraftigt ökat antal följare på plattformen LinkedIn. Med en tydlig kommunikation berättar vi nu i högre tempo varför Midcon är bästa valet som IT-partner för små och medelstora företag.
En del av vår go-to-market-strategi är att ingå i olika sammanhang som sponsor och samverkanspartner. Under året har vi omprövat många partnerskap. Vi har valt att avsluta några och lägga till andra. Till exempel har vi blivit medlemmar i Sydsvenska Handelskammaren som är en viktig röst för att göra Sydsverige till en bättre plats för affärer. Vi har även fördjupat samarbetet med HF Karlskrona som bedriver en stor verksamhet med både bredd och spets. De gör ett fantastiskt arbete och tar stort ansvar för våra ungdomar. Midcon kan numera stolt titulera sig Guldpartner till HF Karlskrona!
Vi förenklar och förbättrar
Vi har under året arbetat med en del av de processer, rutiner och verktyg vi har i verksamheten. Det arbetet har lett fram till konkreta beslut som exempelvis nytt servicesystem för Dokumentområdet. Vi har även ingått ett strategiskt samarbetsavtal med De Lage Landen AB gällande slutkundsfinansiering. Med samarbetet får Midcons kunder tillgång till en klassledande plattform för finansiering och mycket attraktiva villkor. Beslutet att ingå samarbete med DLL innebär att vi förenklar strukturen i Midcon genom avveckling av det interna finansbolaget Midcon Finans AB.
Affärsutveckling
Vår affärsutveckling har under året fokuserat på att utveckla tjänster för att bli en ännu viktigare digitaliseringspartner till våra kunder. Vi har lanserat ett antal tjänster och jag lyfter här fram två som är signifikanta för vår utveckling.
Midcon Fastpris IT
Vi på Midcon vill att IT ska vara enkelt. Det ska inte kännas jobbigt eller dyrt att be om hjälp.
För oss är det viktigt att man använder så mycket som möjligt av de funktioner som finns de produkter och tjänster vi levererar. Med hög användningsgrad tillför lösningarna mer nytta. Vårt främsta uppdrag är att skapa affärsnytta med hjälp smart och innovativ teknik. Vi ska hjälpa företag att bli mer lönsamma, mer effektiva och mer trivsamma att arbete hos med riktigt bra IT-tjänster.
Med det uppdraget som bakgrund reflekterade vi över de affärsmodeller som finns i branschen kring servicedesktjänster. Är det rimligt att det tickar konsulttaxa varje gång man ringer in till servicedesken för att be om hjälp? Är det rimligt att du och dina kollegor själva skall sitta klura på ett IT-problem för att ni inte ”vågar ringa servicedesk på grund av att det då kommer en faktura”? Vi tycker inte det är rimligt. Därför har vi skapat tjänsten Fastpris IT.
Med Fastpris IT betalar kunderna en fast månadsavgift per användare. Affärsmodellen ger tydliga incitament för oss att klara ut ärenden snabbt, effektivt och samtidigt säkra att problem inte återupprepar sig.
För oss är det långsiktigt bäst om våra kunder har så få problem som möjligt. Vi har inget att tjäna på att våra kunder kontaktar servicedesk mycket. Med Fastpris IT har vi alla incitament på plats för att ha hög driftsäkerhet och krångelfria lösningar. Så tycker vi affärsmodellen för en servicedesk ska vara!
Midcon Säker 365
En stor andel företag nyttjar plattformen Microsoft 365. En utmärkt plattform som rätt nyttjad ökar en organisations produktivitet väsentligt. För många företag är plattformen det digitala hjärtat i verksamheten. Då kommer säkerhetsfrågorna som en direkt följd.
Vi vill att man som företag ska känna trygghet. Midcon Säker 365 skyddar Microsoft 365-miljön på ett tydligt och enkelt sätt. Vårt mål är att säkerställa att information alltid är säker.
Vi börjar med nuläget, vi analyserar hur säkerheten ser ut idag och implementerar därefter säkerhetsåtgärder. Åtgärderna syftar till att väsentligt förbättra säkerheten i IT-miljön. Med hjälp av det Microsoft Secure Score ser vi hur insatserna ger effekt.
Midcon jobbar sedan regelbundet med att kontrollera säkerheten på IT-miljön och gör justeringar och förbättringar när det krävs. På så sätt kan vi snabbt anpassa oss till förändringar och alltid hålla en hög säkerhetsnivå på alla kunder som har tjänsten Midcon Säker 365.
Midcon Säker 365 är en viktig lansering från oss. Alla företag av som nyttar Microsoft 365 bör ha en aktiv förvaltningstjänst av säkerheten i plattformen. Med Midcon Säker 365 gör vi det strukturerat och kostnadseffektivt. Så tycker vi kundupplevelsen skall vara hos Midcon!
Nya kunder
I vår bransch får vi inte tala om alla kunder som ansluter sig till vårt ekosystem av tjänster. Men ett par av de 195 ingångna avtalen under 2024 kan vi nämna.
Under våren hade vi den stora äran att berätta att EKS -Energi och Klimat Service AB utsett Midcon till ny IT-driftpartner. Se nyheten i dess helhet här.
I början av hösten fick åter den stora glädjen att kommunicera ett nytt betydande samarbete, The Green Dairy Sweden Holding AB, en ledande producent av växtbaserade mejeriprodukter till varumärkesägare och detaljhandel, utsett Midcon AB till ny IT-driftpartner. Se nyheten i dess helhet här.
Vi är väldigt stolta och glada över EKS, The Green Dairy och alla andra företag som anslutit sig till Midcon under året!
Dags att runda av bloggen och Midcons år. Årets julgåva gick till Power Up Ukraine. Organisationen bedriver ett viktigt arbete för att göra det Ukrainska folkets tillvaro något mer dräglig. Man gör det konkret med små och stora reservkraftaggregat som Ukraina är i stort behov av efter upprepade och synnerligen utstuderade bombningar av energiinfrastruktur.
En blick in i 2025
Under 2025 kommer vi öka initiativen kring Microsoft Sharepoint. Vi har redan idag en konsultaffär kring plattformen och under 2025 kommer vi tydligt lansera moduler, färdiga att implementera. Satsningen linjerar med vår övergripande strategi; Vi ska vara våra kunders bästa vän inom digitalisering. Vi ska på ett tydligt sätt berätta HUR man som företag ska använda de tjänster och produkter vi sätter i händerna på användarna. Vi ska vara partnern som gör våra kunder mer effektiva, mer lönsamma, säkrare och roligare att arbeta hos. Stay tuned, det kommer mer spännande saker från oss på Midcon under 2025.
Till alla medarbetare. Tack för ett fantastiskt år! Midcon är inget utan er!
Till våra viktiga partners. Tack för att ni hjälper oss med vår utveckling.
Till alla kunder. Tack för visade förtroenden! Vi ska varje dag arbeta hårt för att visa oss värdiga.
Bästa hälsningar, Andreas Paulsson
VD, Midcon
Post scriptum. Slava Ukraini