Ett halvår har passerat och det är det dags att reflektera över vad vi åstadkommit så här långt i år.
Inflationen har bitit sig fast och Riksbanken har antagit en hökaktig inställning med räntehöjningar på räntehöjningar. Om det är rätt medicin återstår att se. Jag konstaterar i alla fall att priset på pengar gått upp avsevärt. I skrivandets stund är styrräntan i Sverige 3,75%. För att hitta en lika hög styrränta får vi gå tillbaka till 2007/2008 då räntan toppade på 4,75%. Varför är räntan intressant i den här halvtidsbloggen?
Midcons uppdrag är att tillhandahålla IT-infrastrukturtjänster som gör företag mer säkra, mer effektiva, mer lönsamma och mer attraktiva som arbetsgivare. När priset på pengar nu gått upp behöver vi Midcon göra ett ännu bättre jobb för att motivera och räkna hem de investeringar vi föreslår till kunderna. Den här miljön kräver att vi är ännu bättre på att påvisa kundvärdet och berätta HUR företagens skall använda de produkter och tjänster vi tillhandahåller.
Under första halvåret har vi upplevt ett stort intresse av att prata med oss. Företagen vill främst prata om:
- Hur man kan minska sina IT-relaterade kostnader.
- Hur man kan effektivisera sin verksamhet genom att ökad digitalisering.
- Hur man kan förstärka sin IT-säkerhet.
Strävan efter lägre kostnader och ökad effektivitet är en direkt konsekvens av det tuffare marknadsklimat många företag upplever sedan en tid tillbaka.
Det ökade intresset för IT-säkerhet tror jag beror på att branschen som helhet fått företagen mer angelägna att låsa dörren om sig och säkra sin data. Sakteligen tar företag bort tankesätt såsom, ”Vem skulle vilja mitt företag något illa?” och ”Det där med cyberbrottlighet, det händer andra, inte mig”.
Företagen lägger alltså nu mer tid på att se om sina hus. Klokt! Det har för Midcon under första halvåret resulterat i fortsatt stark tillväxt inom framför allt området IT-tjänst. Vi har under första halvåret ingått avtal i hög takt. Både mätt i antal avtal och värde har vår tillväxt aldrig varit snabbare. Jag är övertygad om att vårt synsätt, att teknik skall omsättas till praktisk affärnytta attraherar vår målgrupp små och medelstora företag. Att vår prisstrategi närmast kan beskrivas som ”småländsk” gör att vi står starka i rådande marknadsläge.
Vi har under första halvåret fortsatt att lägga tid, kraft och pengar på oss själva i form av kompetensutveckling men också på erbjudandet till marknaden. Med riktigt duktiga medarbetare och ett erbjudande i toppklass har vi skapat en rekordtillväxt under första halvåret. Trots dyster omvärld har vi god tillförsikt att den trenden skall hålla i sig även framgent.
Höjdpunkter från första halvåret
Januari
Vi inledde året med att välkomna flera större kunder till Midcons e-handel för IT-produkter. Vi skrev bland annat om kunden Cloudgruppen, se https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-cloudgruppen-inleder-strategiskt-inkopssamarbete-for-okat-kundvarde/.
Att starten på 2023 gav starka kvitton på ansträngningarna att bygga en klassledande e-handelsplattform kändes otroligt tillfredsställande. Det gav oss råg i ryggen för fortsatta satsningar.
I slutet av januari genomförde vi ”Midcon konfererar” på Kosta Boda. Alla medarbetare fick möjlighet att träffas för teambuilding, glada skratt och god mat. Med flera nya medarbetare i laget var det ett bra tillfälle att lära känna varandra bättre och tillsammans gå igenom strategi och hur vi exekverar på den.
Februari
Rekord i antal IT-avtal under en och samma månad! Vi fick under månaden mängder med nya förtroenden från marknaden. Alla delar i Midcon arbetade för högtryck med att kvalificera affärsmöjligheter, säkra tänkta lösningar, ingå avtal, överlämna till leverans och leverera. Jag är stolt över vår organisation alla dagar. Men en sådan här månad blir jag riktigt imponerad! Under sådant här tryck krävs att alla delar i bolaget samverkar. Vi klarade ansträngningen med bravur!
Mars
Nu var det åter dags att välkomna en större kund till e-handeln. Vi fick den stora förmånen att ta Tellit ombord. Vi skrev några rader om samarbetet här, https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-tellit-ingar-avtal-om-inkop-av-it-och-kommunikationsprodukter/
Vi tog även beslut om att etablera oss i Jönköpings stadsnät. Vi finns sedan tidigare i Blekinge, Torsås och i stora delar av Kronoberg. Internet via stadsnät är en mycket uppskattad tjänst som bidragit starkt till tillväxten de senaste åren. Från och med i höst kommer vi erbjuda högkvalitativt internet till små och medelstora företag i Jönköpings Län. Håll utkik för mer information!
April
I april 2022 förvärvade Midcon majoriteten av aktierna i GWI AB. Efter att vi framgångsrikt samarbetat inom flera områden tog vi nästa steg och integrerade GWI i Midcon.
Det innebar att GWI, steg för steg bytte skepnad till Midcon. Vi hade under året som gått utvärderat innehållet i varandras tjänstekataloger och tagit det bästa av det bästa och skapat ett gemensamt mycket starkt erbjudande. GWI är ett kanongäng som numera är en del av Midcon. Vi har med förvärvet förstärkt vår kompetens inom bland annat området produktivitet. På Midcon har vi ett genomgående tema: HUR. Vad vi menar vi med det? Jo, vi sätter mängder med produkter och tjänster i händerna på våra kunder. För att de skall komma till sin rätt krävs svar på HUR de skall användas för att skapa maximal nytta. Temat HUR är genomgående i Midcon och GWI har förstärkt vår förmåga avsevärt. Vi har till exempel kunnat borra mer i frågorna om HUR våra kunder skall få ut mer effekt av Microsoft 365, något som de flesta har i sin IT-leverans men använder väldigt lite av.
Så HUR får företagen ut mer av Microsoft 365 som de redan ofta betalar för? Ett av de bättre sätten tycker vi är att rikta blickarna mot Sharepoint, som är inkluderat i Microsoft 365. GWI har tillfört god förmåga att utveckla lösningar i Sharepoint och vi ser med förmågan en tydlig koppling till uppdraget att skapa effektivitet och lönsamhet hos köparna till våra tjänster.
Vi arbetar mycket med att ha ”örat mot rälsen”. För oss betyder begreppet att vi hela tiden lär och lyssnar på vilken teknik som kan maximera affärsnyttan för våra kunder. Det kan handla om vilka hårdvaruleverantörer vi använder i tjänster, exempelvis Dator som tjänst, Wifi som tjänst, Brandvägg som tjänst. Vad levererar bäst pris/prestanda. Detta sätt att arbeta med ständig förbättring gör att våra kunder som oftast inte handlar upp IT-tjänster till vardags kan försäkra sig om att man alltid får tjänster som levererar maximalt kundvärde. GWI tillför värde till arbetssättet ”örat mot rälsen” och har vässat vår gemensamma förmåga att alltid vara relevanta och konkurrenskraftiga.
Maj
Under hela våren har vi arbetet med kompetensutveckling i Midcon. I maj fortsatte vi att träna säljteamets förmågor under ledning av den magiskt duktige Paal Evjenth från Mindit -The House of sales. Arbetet vi gör tillsammans med Mindit kommer resultera att vi sammanställer vårt sätt att vara i säljorganisationen och HUR vi bedriver aktiv kundutveckling. Helt enkelt Midcons sätt att bära ut erbjudandet till marknaden. Arbetet kommer underlätta för nya medarbetare som mycket enklare och snabbare kommer kunna ta till sig av hur vi arbetar. Det kommer linjera kundupplevelserna i de olika regioner vi verkar och vara en plattform för fortsatt tillväxt.
På samma tema arbetade vi i maj med vårt CRM-system (Customer relationship management). Inom detta område samarbetar vi med vår byrå Compani 56. Vi har hittat fram till vårt sätt att dokumentera våra kundrelationer och hur vi skall nyttja de verktyg vi har inom området. Arbetet vi genomfört kommer innebära ännu bättre kundupplevelse men också en enklare entré till Midcon när man kommer som ny medarbetare.
Vi har också hållit oss upptagna med att byta betydande tekniska system. Bland annat har nya system för ärendehantering och tidsrapportering implementerats. Vi riggar oss därmed för en kundupplevelse i toppklass och fortsatt tillväxt!
Juni
Midcon var i Bryssel och besökte leverantörseventet LevelUp! som arrangerades av den snabbväxande distributören Exertis Nordic. Under några dagar undersökte vår medarbetare Jesper Olsson den hetaste tekniken, var den gör för nytta och hur den kan implementeras gentemot Midcons målgrupp, små och medelstora företag. Att ha örat mot rälsen, ta in trender och omsätta de till praktisk affärsnytta är något som är helt nödvändigt för att säkra att erbjudandet alltid är i toppklass. Jag intervjuade Jesper om hans upplevelser, https://www.midcon.se/blogg/midcon-med-orat-mot-ralsen-i-bryssel/
Under slutet av juni inledde vi ett nytt sponsorsamarbete och förnyade ett. Midcon blev ny partner till KRIF Hockey och skrev ett flerårigt avtal om marknadsexponering samt leveranser av IT-infrastrukturtjänster. KRIF Hockey har en väldigt fin verksamhet med både bredd och spets. Samarbetet tickar alla boxar vi söker när vi väljer ut sponsorsengagemang. Vi skrev om samarbetet här, https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-krif-hockey-ingar-samarbetsavtal/
Vi förnyade också ett mångårigt samarbete med Växjö Lakers. Inom ramen för samarbetet tillhandahåller Midcon utrustning för moderna möten. Samarbetet synliggörs i form av ”Midcon konferenscenter” på Vida Arena. Växjö Lakers går från klarhet till klarhet och årets SM-guld, det fjärde i klubbens historia visar att Växjö är att räkna med. Vi på Midcon är stolta över samarbetet och ser fram emot både ett nytt hockeyår och att fortsätta att exemplifiera vårt erbjudande inom Mötesteknik i form av Midcon konferenscenter. Det är ett utmärkt sätt för oss att visa vad modern mötesteknik kan leverera i form av effektivitet och flexibelt arbetssätt. Vi skrev om det förnyade samarbetet här, https://www.midcon.se/nyheter/midcon-och-vaxjo-lakers-fornyar-samarbetsavtal/
Kunder, tack för de förtroenden ni fortsätter att visa Midcon. Vi kommer fortsätta arbeta hårt för att ni vid varje givet tillfälle skall vara nöjda med oss.
Medarbetare, tack för allt arbete ni lägger ner. Midcon är inget utan er!
Partners, vi kan inte göra det vi gör utan er, tack!
Bästa hälsningar, Andreas Paulsson
VD, Midcon