IT-konsult, trummis, världsmästare.
Hej Emil Resare och grattis till nya jobbet som IT-konsult på Midcon. Vilka är dina huvudsakliga arbetsuppgifter i din nya roll?
Tack för det. Jo, i första hand kommer jag att installera och driftsätta de tjänster och den utrustning som vi säljer till nya och befintliga kunder. Sedan tillkommer naturligtvis sådant som användarstöd, felsökning, felavhjälpning och annan service. Men jag kommer också att arbeta proaktivt för att bredda och fördjupa våra kundrelationer.
Vad har du gjort tidigare i karriären och vad har du för bakgrund?
Datorer och dataspel har intresserat mig ända sedan jag var liten, så jag var tidigt igång med att bygga och fixa med både hårdvara och mjukvara. På gymnasiet blev det teknisk linje och sedan hamnade jag i på mitt första jobb, som var vid servicedesken på ett stort IT-bolag. Därefter har jag med jämna mellanrum sökt nya utmaningar och varit på både stora och lite mindre IT-företag. Närmast kommer jag från Canon i Örebro, där jag var med och byggde upp en avdelning för IT-support från grunden. Efter tre år hade jag ansvar för ett trettiotal kunder och gjorde allt från att installera Office 365 på persondatorer till att ordna med stora serverinstallationer.
Varför tog du steget över till Midcon?
Delvis var det familjeskäl – jag och min sambo ville flytta till Öland så jag har letat efter en lämplig tjänst i regionen. Men minst lika viktigt var att jag ville ha ett jobb där jag kan fortsätta att utvecklas och lära mig nya saker. Sedan lockades jag också av möjligheten att åter få jobba i en relativt liten organisation.
Varför är det viktigt för dig?
Mindre bolag har ofta kortare beslutsvägar och som konsult får man både större ansvar och större frihet. Dessutom kommer man närmare kunderna, vilket betyder att får möjlighet att lära känna dem och deras verksamhet bättre och kan bygga en långsiktigt och förtroendefull relation. Midcon jobbar så, och det är så jag vill jobba.
Vad betyder det rent praktiskt?
För att kunna leverera effektiva lösningar är det viktigt att vara grundlig och ta reda på vad det är kunden behöver. Det förutsätter ett personligt engagemang och fysiska besök. Jag försöker regelbundet åka ut till mina kunder för att se hur de arbetar och vad man kan göra för de ska bli effektivare, mer lönsamma eller konkurrenskraftigare. Med åren har jag blivit skicklig på att göra den sortens behovsanalyser. Det tror jag att även Midcons kunder kommer att märka.
Till sist, vad gör du efter jobbet?
Då sitter jag gärna bakom mitt trumset – jag har trummat sedan treårsåldern – eller vid datorn och skapar elektronisk musik. En gång i tiden tävlade jag i digitala trummor på internationell nivå, vilket slutade med att jag vann VM sex gånger på lika många försök. Segelflyg är ett annat stort intresse. Annars ägnar jag gärna min fritid åt familjen och ser fram emot vårt andra barn som kommer i december.