Hur bra och viktig information än är, så är den till ingen nytta om den inte når sin tilltänkta målgrupp. Det är med andra ord minst lika viktigt att välja rätt sätt att kommunicera som det är att välja vad som ska kommuniceras.
På Kongamek har man alltid varit mån om att vara öppen och generös med information till de anställda. ”Det är viktigt för att medarbetarna ska känna sig delaktiga och bli engagerade i det vi gör”, förklarar affärsutvecklingschefen Johanna Haglund, ”och entusiastiska medarbetare är bra för sammanhållningen, produktiviteten och flexibiliteten.”
Rätt information på rätt sätt
I det ständiga arbetet med att hitta nya och bättre kanaler valde företaget att börja förmedla information med hjälp av elektroniska anslagstavlor strategiskt utplacerade på arbetsplatsen. ”Vi hade sett ett behov av att få ännu bättre spridning på vår personalinformation, så när Niklas Hedin på Midcon föreslog elektroniska skärmar insåg vi genast potentialen”, berättar Freddie Börjesson som är IT-chef på Kongamek.
”De olika avdelningarna har fortfarande regelbundna samlingar, men om någon är sjuk eller borta av någon av annan anledning riskerar de ju att gå miste om viktig information. Med det här systemet kan vi vara säkra på att all information alltid finns tillgänglig för alla anställda”, fyller Johanna Haglund i.
De första delarna av systemet kom på plats alldeles i början av år 2020. ”Leveransen har fungerat utmärkt”, säger marknadskommunikatören Tobias Gunnarsson. ”Vi har kunnat göra det mesta själva med stöd från Midcon och mjukvaruleverantören PLAYipp och har nu bra koll på applikationen.”
Informerad personal är nöjd personal
Tobias Gunnarsson, som är delvis ansvarig för att skapa och uppdatera innehållet på skärmarna, framhåller att plattformen har ett enkelt och intuitivt gränssnitt som gör det lätt och snabbt att ta bort och lägga till information. ”Vi arbetar med en handfull fasta kategorier, bland annat nyheter, besökare och möten, liksom olika nyckeltal för produktion och resultat. Dessutom hämtar vi in bilder från våra kanaler på sociala medier, t ex Instagram.”
”Med Midcons lösning har vi fått ett jättebra verktyg som hjälper oss att skapa ett förstklassigt informationsflöde”, konstaterar han och berättar att systemet kommer att byggas ut ytterligare, bland annat ska försäljningskontoret i Tyskland få en skärm.
Freddie Börjesson noterar att även de anställda är mycket nöjda: ”De ser ett stort värde i att nyheter och information kommer ut snabbare, är mer tillgänglig och – inte minst – alltid når alla!