Ett snabbväxande företag som inte anpassar och utvecklar sin IT-infrastruktur är snart inte längre något snabbt växande företag. Det gäller även i etablerade och mogna branscher som till exempel bilhandeln.
På Rudvi Bil i Karlskrona saknades länge någon övergripande struktur och strategi för hur företaget skulle lösa sina IT-behov. Bolaget har funnits sedan 1988 och har genom åren haft lite olika inriktning. Sedan 2009 är man auktoriserad KIA-återförsäljare och i takt med det koreanska varumärkets snabbt ökande popularitet har försäljningen skjutit i höjden.
Service och support med mersmak
I början av 2021 insåg platschefen Björn Brorsson att IT-situationen på företaget började bli ohållbar: ”Vi hade flera olika leverantörer som alla hade sina lösningar, med sina produkter som alla fungerade på lite olika sätt. Det innebar inte bara att systemen fungerade dåligt tillsammans, det var dessutom svårt för oss att veta vem vi skulle kontakta när saker och ting inte fungerade. Och det var alltid olika personer som kom för att lösa problemen.”
I ett första försök att reda ut trasslet fick Midcon i uppdrag att byta ut företagets datorer och överta supporten. Det gav omedelbart mersmak.
”Numera har vi en väldigt linjär och homogen hårdvarupark”, summerar Björn Brorsson. ”Datorer, skärmar, plattor – allt fungerar sömlöst tillsammans. Med fjärrövervakning och fjärrsupport har Midcon järnkoll på all maskinvara och skulle något krångla så är deras tekniker lätta att få tag på och det är nästan alltid samma personer som dyker upp. Det är känns väldigt tryggt och säkert.”
Webshoppen sparar spring
Kompletterande inköp hanteras via Midcons webshop. ”Det är ett smidigt sätt att köpa allt från sladdar och USB-minnen till datorer utan att behöva jaga efter en ledig säljare”, menar Björn Brorsson. ”Vi har också kunder som vill att vi utrustar deras nya bil med laddsladdar och liknande. Med webshopen är lätt för oss att tillhandahålla den servicen utan att behöva springa runt i olika butiker”, förklarar han.
Föga förvånande har Midcon fått ett allt större ansvar för Rudvi Bils olika IT-lösningar. Tillsammans har de utarbetat en lösning för att visualisera ärendehanteringssystemet i verkstaden som gör det möjligt för servicepersonalen att ha fullständig överblick över arbetsplaneringen. ”Det skapar lugn i verkstaden och effektiviserar arbetet”, förklarar Björn Brorsson.
IT-leverans som ger tillit och trygghet
Vidare har Midcon försett lokalerna med ett nytt, snabbare och stabilare Wi-fi, inklusive ett gästnätverk och en ny brandvägg. På liknande sätt finns det numera också ett system som övervakar och ser förbrukningen på alla de laddstationer för eldrivna fordon som hör till anläggningen. Sedan en tid tillbaka står Midcon även för skrivare, printtjänster och storbildsskärmarna i bilhallen.
”Vi känner en helt annan tillit till och trygghet med våra IT-system idag”, säger Björn Brorsson. ”Det märks i det dagliga arbetet att vi har en IT-leverantör som ser till helheten och har full koll på alla delar. Det är nästan som att ha en egen IT-avdelning in-house”, konstaterar Björn Brorsson på Rudvi Bil.